Despre Alfie Kohn nu știam prea multe acum câteva
săptămâni. Poate că mi-au picat ochii, de-a lungul timpului, peste articole
de-ale lui, dar din ce citesc, eu de obicei rețin ce simt în raport cu ideile
exprimate, mai puțin numele autorului. Despre parentingul necondiționat știam
mult la nivel instinctual și la nivel de discuții cu alți părinți.
Ei bine, Alfie Kohn a venit în România și a ținut
două conferințe. Nu am putut merge, deși mi-aș fi dorit. Distanța Câmpulung
Moldovenesc – București încă mi se pare o distanță imposibilă. Sau poate nu am
eu motivație suficientă pentru a o parcurge. Interesul mi l-a stârnit
entuziasmul Dianei și așteptam cu nerăbdare life blogging-ul ei și al Bogdanei.
Astfel am urmărit conferințele care nu mi-au spus lucruri noi ci doar au
confirmat credințe de-ale mele vechi și mi-au întărit încrederea că ceea ce
sunt eu în raport cu copilul meu e bine, în ciuda morilor de vânt cu care mă
lupt.
Nu am vorbit despre asta pana acum pentru că
părerile despre conferințe nu erau ale mele, ci erau împrumutate de pe
blogurile unde le citisem. Azi, însă, am urmărit înregistrarea emisiunii
Garantat 100% al cărei invitat e Alfie Kohn. V-o recomand. Nu durează decât 48
de minute. Mie mi-a luat mai mult să o urmăresc pentru că mi-am luat notițele pe
care le redau mai jos.
Voi scrie în italic ce am preluat din emisiune.
Restul sunt gânduri de-ale mele. Sunt idei exprimate pe parcursul emisiunii, pe
care le-am notat ca atare. Nu am stat să le leg între ele.
Parentingul necondiționat
pornește de la premiza că nu e de ajuns să-ți iubești copilul. Contează felul
în care se manifestă această iubire.
Cu alte cuvinte, nu e de ajuns să știi tu că-l
iubești, e nevoie ca el nu are nici o imagine a iubirii tale pentru el. Nu e de
ajuns să îi spui că îl iubești, e nevoie ca faptele și vorbele tale să îți
susțină vorbele.
Există o diferență între a-ți
iubi copilul pentru ceea ce este și a-l iubi pentru ce face.
Când iubim copiii pentru
ce fac, îi iubim condiționat, copilul trebuie să câștige atenția și aprobarea
părinților.
Copiii au nevoie să fie
iubiți fără motiv, să fie iubiți așa cum sunt, chiar și când greșesc sau au
eșecuri.
Corect spus AU NEVOIE. David a fost surprins când,
supărându-mă cândva pe el, i-am zis că faptul că sunt supărată nu înseamnă că
nu-l mai iubesc ci doar că în momentul acela sunt supărată. A fost atât de
surprins încât de mai multe ori, de-a lungul timpului, m-a întrebat dacă chiar
îl iubesc și când face prostii. Și de fiecare dată când i-am confirmat, l-am
simțit cum se destinde, cum parcă se eliberează de o povară.
Studiile arată că atunci
când copiii sunt iubiți condiționat, ajung să se accepte pe ei înșiși în mod
condiționat “Sunt om valoros doar dacă am note bune” etc
Când părinții ne
condiționează valoarea nu ne vom considera niciodată buni de ceva. Câți dintre adulții pe
care-i cunoașteți sunt trăiesc cu impresia că nu-s buni la nimic și cu teama că
nu-s la fel de valoroși ca alții?
Trebuie să transmitem
copiilor mesajul că, indiferent ce ar face, chiar dacă fac lucruri care nu ne
plac, noi îi vom iubi întotdeauna.
Referitor la pedepse și răsplată, Alfie Kohn este de
părere că:
Copiii au tendința de a
se purta obraznic și de a face ce nu e voie tocmai în acele familii în care
sunt controlați excesiv, în care totul se bazează pe răsplată și pedeapsă.
Când copiii sunt iubiți
necondiționat, nu înseamnă că sunt lăsați fără nici o călăuzire, nu înseamnă că
nu sunt ajutați. Înseamnă că părinții fac lucruri împreună cu ei, în loc să le
impună respectivele lucruri.
Pedeapsa înseamnă că
atunci când copilul face ceva rău, ceva rău i se va face și lui. Mesajul pe
care-l primește copilul de la părinte este: fă asta sau uite ce-o să-ți fac eu,
o să te fac să suferi și așa o să fii un om mai bun.
Copilul înțelege doar că
oameni cu mai multă putere decât el pot folosi această putere ca să-i facă rău,
ca să-l oblige să facă așa cum vor ei. Asta nu-l determină pe copil să se
întrebe ce fel de om ar vrea să fie ci îi face să se întrebe cum să facă să nu
fie prinși
Sunt eficiente parentingul condiționat și metoda
pedepselor? Sunt eficiente într-o singură
privință: supunerea temporară, dar cu un cost enorm referitor la sănătatea
psihologică a copilului.
Afecțiunea care trebuie
câștigată nu merită numită afecțiune
Și dacă aveam vreun dubiu că îl iubesc pe omul
acesta, m-a cucerit definitiv când a afirmat că oricât i-ar repugna bărbații
care-și bat soțiile sau prietenele (aviz celor care au astfel de obiceiuri),
i se pare mult mai grav ca un adult să bată un copil indiferent de
împrejurări sau motive. Na, că nu-s singura (știam asta, dar unii cred că-s
singura) care susține cu convingere faptul că violența fizică, mai ales asupra
copiilor, mai ales când e în scop educativ, e josnică. Ok, înțeleg, avem cu
toții limitele noastre, de pierdem răbdarea, simțim nevoia să ne descărcăm și
să controlăm măcar o părticică din situație. Dar o palmă dată unui copil când
simțim astfel, nu e din cauza copilului și nici pentru a-l face o persoană mai
bună, ci din cauză că nu știm altfel. Și nu e o scuză. Am mai spus, și eu am
avut perioada critică în care am încercat să-mi exercit astfel autoritatea. Voi
regreta toată viața că nu m-a dus capul la mai mult și mă voi felicita toată
viața că m-am trezit și m-am luminat înainte de a fi prea târziu. Mai am mult
de lucrat la tonul ridicat atunci când sunt obosită sau supărată. Asta e o
bătălie pe care nu știu dacă o voi câștiga vreodată.
Ceea ce învață copiii din
lovituri e că atunci când ai mai multă putere decât altcineva, poți să-i faci
rău ca să se poarte așa cum vrei tu.
Când copiii fac ceva ce
ne nemulțumește nu trebuie să percepem asta drept ceva ce trebuie pedepsit ci
ca pe o problemă care trebuie rezolvată împreună, cooperând.
Parentingul necondiționat întreabă: De ce are nevoie copilul meu și cum pot să-i
asigur asta?
Parentingul condiționat întreabă: Cum fac copilul să facă ce vreau eu?
Când părinții spun că vor
copii liniștiți, care nu fac dezordine și gălăgie le spun că poate ar fi fost
mai bine să crească pești tropicali. Premiem docilitatea și supunerea = țelul
și metoda sunt greșite dacă vrem să creștem copii sănătoși, curioși, buni la
suflet și fericiți.
Eu am fost lovit, dar a fost bine, a dat rezultate, apreciez
asta – persoana ajunge să creadă că a
fost o metodă bună și benefică = vrem cu disperare, poate inconștient, să
credem că părinții ne-au vrut doar binele și au făcut tot ce au făcut din
iubire. Alice Miller: vrem cu atâta disperare să credem asta, ne e atât de
teamă să punem această premisă sub semnul întrebării, încât vrem să-i dovedim
valabilitatea făcându-le la fel propriilor copii. E nevoie de mult curaj să
faci un pas înapoi și să spui : așa ceva era greșit, nu mi-a folosit la nimic,
pot să-mi iert părinții pentru această greșeală, dar mai întâi trebuie să
recunosc că a fost o greșeală.
S-a abordat apoi subiectul temelor pentru acasă.
Acesta e unul dintre subiectele care mă dor pe mine, mai ales că ne apropiem de
momentul în care David va trebui să meargă la școală.
Temele pentru acasă duc
la frustrare, epuizare, ia din timpul pentru lucrurile care fac plăcere
copiilor, reduc copiilor interesul pentru învățătură. Unul dintre cele mai mari
distrugătoare ale curiozității copiilor.
Se pare că sunt destule studii pe subiectul acesta.
Mi-aș fi dorit să-mi fac lucrarea de licență pe tema asta, dar am ajuns la
concluzia că e prea complicat pentru mine momentan. Poate pentru o lucrare de
grad sau de doctorat.
Notă personală: de căutat studiile pe care Alfie
Kohn zice că le-a citit pe această temă. Cică nici un studiu nu a arătat un cât
de mic efect benefic pe care temele le-ar avea asupra copiilor mici. Și când mă
gândesc la orele zilnice pe care copiii din clasele 1-4 le petrec făcând teme,
mă ia cu amețeală. Acum, serios, după 4-5 ore petrecute la școală au teme
care-i țin alte 3-4 ore țintuiți la birou? Cu ce scop? Ce le aduce bun asta?
Unde-s studiile alea care arată că așa e mai bine să stea lucrurile?
Notele la teste nu sunt
un indicator bun al capacității intelectuale. Asta o pot confirma mulți
și fără studii.
Competiția : stă în calea
promovării excelenței și a oamenilor iubitori generoși. Dacă ești un obstacol
în calea succesului meu, pot reuși doar dacă tu dai greș sau dacă te fac să dai
greș. Rezultatul: am tot interesul ca tu să fii un ratat așa că devin mai puțin
empatic, mai puțin dispus să te ajut, să am încredere în tine sau să comunic
deschis.
Excelența = toți suntem
mai deștepți decât fiecare dintre noi. Un grup care cooperează bine va reuși
întotdeauna mai mult decât ar putea reuși de unul singur cel mai priceput
membru al lui, situația ideală e cea în care ne ajutăm reciproc și facem schimb
de resurse și talente, nu ne întrecem între noi.
Prin parenting necondiționat devii sclavul
copilului? Dacă crezi că relațiile
interumane sunt neapărat de tipul stăpân-sclav = e logic că, dacă nu ești
stăpânul, ești sclav – concepție greșită. Nimeni nu trebuie să fie nici stăpân,
nici sclav. Nu suntem egalii copiilor – avem mai multă experiență, mai multă
înțelepciune. Părintele are sarcina de a călăuzi copilul, de a-l ajuta să
deprindă valori și să aleagă ce valori respectă. Nu e indulgență și nici
egalitate absolută, dar trebuie să fie o relație bazată pe respectul reciproc.
Asta nu înseamnă că devii sclavul copilului.
Și cam atât. Nu trebuie neapărat să-l credeți pe
cuvânt. Puteți citi alte cărți ale altor autori. Oricum, chiar el recunoaște că
munca lui e bazată pe studiile multor alți oameni preocupați de relațiile
interumane. Psihoterapeuți și cercetători
și oameni înțelepți au descoperit cum copiii reacționează la iubirea
necondiționată.
Din păcate, în colțul de țară în care trăiesc,
puțini se desprind de tradițional. Și nici măcar nu e tradițional, pentru că
știu sau am auzit de oameni din generația bunicilor și străbunicilor noștri
care practicau parentingul necondiționat în mod instinctual, fără să fi avut
nevoie de studii pentru a ști că acesta e modul normal și natural de a se
raporta la proprii copii.
Din fericire, în colțul de țară în care trăiesc,
există și persoane dispuse să se uite la copiii lor sau la copiii cu care
lucrează și să-i vadă așa cum sunt, nu cum și-ar dori ele ca ei sa fie.
E cale lungă până să tratăm copiii ca pe niște
persoane cu drepturi depline. E cale lungă până să-i respectăm așa cum am dori
ca ei să ne respecte. E cale lungă până să le oferim pe deplin modele sănătoase
de urmat în orice fel de situație la care îi poate expune viața.
E bine că mesajele unor oameni ca Alfie Kohn și
alții ca el (citesc acum Crescându-l pe
Cain a lui Michael Thompson și e revelatoare) ajung tot mai departe.
Rămâne, însă, să ajungă și acolo unde e cu adevărat nevoie de ele.
Un comentariu:
Foarte buna sinteza facuta de tine!
Oricat am vrea sa negam, noi suntem copiii parintilor nostri. Anumite greseli din educatie se vor perpetua indiferent de cat luptam impotriva lor.
Irina
Trimiteți un comentariu