'Spui că e obositor să fii alături de copii.Ai dreptate. Și adaugi: fiindcă trebuie să te cobori la nivelul lor, să te apleci, să te înclini, să te încovoiezi, să te faci mic. Aici însă greșești. Nu asta te obosește cel mai mult, ci faptul că ești obligat să te ridici la înălțimea sentimentelor lor. Să te întinzi, să te alungești, să te ridici pe vârfurile picioarelor. Ca să nu-i rănești.' Janusz Korczak

"Fie-vă dragi copiii, purtați-vă cu ei blând, învățați-i ce e de folos, fiți drepți și-ți vedea că nu-s sălbatici. Schimbați-le des ocupația, jucați-vă cu ei, căci între copii trebuie să fii și tu copil. Nu vă vărsați veninul amărăciunii voastre în sufletul copiilor, că-i păcat" (Ion Creangă)

"Cea mai bogata mostenire pe care parintii pot sa o lase copiilor este copilaria fericita, plina de amintiri tandre despre tatal si mama lor. Aceasta va lumina zilele care vin, ii va pazi de ispite si-i va ajuta in incercarile vietii de zi cu zi dupa ce vor parasi casa parinteasca.
Parintii trebuie sa fie asa cum vor sa-i vada pe copiii lor, ci nu cu vorba, ci cu fapta. Ei trebuie sa-si invete copiii prin exemplul vietii lor."
(Sfanta Mucenita Alexandra, Imparateasa Rusiei)


miercuri, 13 aprilie 2016

DE CE NU-I PUN CERCEI




Mi-am pus cercei când eram în clasa a 5-a. Clasicii cercei cu bobiță, primiți cadou de la nașa mea.

Am fost foarte emoționată. Purtându-i cu grijă, ca pe o comoară, am urcat scările blocului până la etajul 1, unde locuia o vecină ce era asistentă. Mi-a făcut găuri în urechi cu acul și mi-a pus cerceii. A fost un pic de chin până s-a vindecat rana, dar eram foarte mândră. Nu mai spun cât de încântată eram că mă admira toată lumea. I-am purtat câțiva ani, apoi i-am schimbat cu alții, același model, dar mai mari. 

Această primă pereche de cercei a fost preluată de sora mea. Ei nu i s-au făcut găuri cu acul. A primit întâi o pereche de cercei medicinali, aleși de ea, montați cu pistolul. Pac, pac și gata, nici n-a simțit. A durut-o doar procesul de vindecare. N-o să uit niciodată bucuria și lumina din ochii ei când a purtat prima dată cercei.

Cea de-a doua pereche de cercei am schimbat-o, după câțiva ani, cu diverse variante handmade și, cum era de așteptat la o persoană atât de „grijulie” cu obiectele de preț, ca mine, am pierdut un cercel. Nu-i nimic, trăiască handmade-ul. Și sora mea, care îmi completează așa des colecția de bijuterii din fimo, încât nici nu am timp să le port pe toate.

Când David era mic, circulau pe bloguri și forumuri o serie de articole cu argumente pro și contra cerceilor puși încă din maternitate și, în general, despre bijuteriile pentru copii atât de mici. 
Nu le-am citit. Aveam băiat, nu m-au interesat cerceii.

M-am gândit, însă, la subiectul despre bijuterii. David a primit la vreo 3 săptămâni de la naștere o brățară și un lănțișor cu iconiță. Din aur. Inițial nu i le-am pus. Mi se părea o responsabilitate prea mare pentru mine să am grijă să nu le piardă și mi s-a părut cumva aiurea ca un copil abia născut să poarte bijuterii. Copiii sunt frumoși prin ei înșiși, nu au nevoie de astfel de artificii, gândeam eu atunci. 

Pe la câteva luni, totuși, i-am pus lănțișorul. În scurt timp s-a înnodat, apoi s-a rupt și l-a pierdut. Am recuperat doar iconița, găsită întâmplător într-un pliu al căruțului.

Acum am fetiță și, bineînțeles, am fost întrebată dacă îi pun cercei.

Nu, nu îi pun. Din 3 motive:

UNU
Încă mai gândesc că bebelușii nu au nevoie de bijuterii.

DOI
Doare. Știu, unii cred că bebelușii nu simt durerile prea tare și oricum le uită
Eu sunt din cei care cred că viața unui nou-născut e bulversantă. Brusc schimbă mediul de viață, este manevrat de mâini mai mult sau mai puțin îndemânatice, nu poate comunica ceea ce simte, corpul lui trece prin diverse transformări nu chiar plăcute. Pentru prima dată simte foamea, oboseala, frigul, durerea, tranzitul intestinal, colicile, frustrarea de a nu se putea mișca într-un spațiu mult prea larg și necunoscut etc. Și nu e deloc ușor pentru el să treacă prin toate astea și să se adapteze vieții. 
În condițiile astea, nu am nici cea mai mică intenție de a-i provoca Elizei o durere în plus. Prefer să i le alin pe cele pe care le are deja.

TREI
Eu și sora mea am fost încântate să facem alegerea asta în mod conștient. De ce să o privez pe Eliza de experiența asta? Ii și văd strălucirea din ochi când vede prima dată în oglindă cerceii medicinali, o văd studiind standul de bijuterii în căutarea cerceilor perfecți.
Între atâtea dureri prin care va fi obligată să treacă în viață, va fi și o durere prin care va decide singură dacă e cazul să treacă sau nu. Va fi și pentru ea o alegere conștientă, de care va fi mândră.

Niciun comentariu: