Una dintre cărțile mele de căpătâi în
ultimii ani a fost Stima de sine a lui Tony Humphreys. Mi s-a părut minunat
scrisă, în cuvinte și formulări pe înțelesul tuturor, scurt și la obiect, nu am
rămas cu nelămuriri.
Desigur, de la teorie până la practică e
cale lungă și mă trezesc uneori comportându-mă total în dezacord cu credințele
mele. Mă surprind că ridic tonul, că spun cuvinte pe care nu le cred, că îl
oblig pe David să facă ceva doar pentru că “așa vrea mușchii mei” în momentul
acela. Cine mă vede doar în momentele astea, are impresia că sunt o nevrozată,
care stă toată ziua cu gura pe copil. Dar îmi asum greșelile astea în educarea
lui David, înțeleg consecințele și lucrez mult cu mine ca să diminuez momentele
în care mă pierd și să repar ce am stricat.
Cu aceste cunoștințe, am fost, vineri
seara la conferința Monicăi Reu despre cum consolidăm stima de sine a copiilor.
A fost o seară minunată. Nu doar că am cunoscut un om superb, care răspunde cu
calm și la obiect la toate neliniștile părinților, care își recunoaște
greșelile și efortul de a se schimba și a se adapta la nevoile propriului
copil, dar am primit toate confirmările de care am avut nevoie. Am văzut mame
preocupate de comunicarea non violentă, un tătic foarte atent la ce se discuta,
a fost frumos, frumos. Mă bucur mult că se organizează astfel de evenimente și
în orașele mai mici și că sunt oameni interesați de ele, oameni care
conștientizează că tiparele în care am fost crescuți nu mai corespund cu
cerințele lumii de azi și vor ceva mult mai bun pentru copiii lor.
Sâmbătă, evenimentul a continuat cu un
curs despre cum gestionăm refuzurile copiilor, acele mari NU-uri care ne scot
din minți de cele mai multe ori. Din nou, a fost o încântare să descopăr
părinți care duc o luptă constantă cu ei înșiși să-și rescrie ce a fost înscris
greșit în felul lor de a fi și să se aplece asupra copiilor pentru a-i înțelege
și pentru a-i duce în manieră non violentă spre cooperare.
Concluzia acestor 2 zile a fost că nu,
nu am chiar așa multe probleme în a comunica cu copii (desigur, cu micile
excepții când mă pierd). Îmi place să găsesc moduri de a ajunge la ei, de a-i
face să comunice. Am lucrat cu copiii mici și am știut să mi-i apropii și să-i
fac să aibă încredere în ei. Problema mea e cu adulții care nu înțeleg cu ce se
mănâncă non violența, empatia și stima de sine. Cu ei nu reușesc să relaționez
în mod pașnic. Cu ei, cei care, când aud despre ceva diferit de ceea ce știu ei
din moși strămoși, ridică un zid între mine și ei și nimic din ce vreau să
transmit nu ajunge acolo unde aș vrea.
Dar mă pot împăca cu asta. Am văzut că
modul meu de abordare a copiilor dă roade și asta mi se pare mai important.
Peste ani, când se vor vedea aceste roade în copii deveniți adulți capabili să
ia decizii și să se bucure de viață, se vor convinge și alții că eforturile de
acum, de a comunica cu copiii, sunt mai importante decât obediența forțată.
În caz că nu ați citit cartea lui Tony
Humphreys, fac aici un rezumat:
Când vorbim despre STIMA DE SINE, trebuie să cunoaștem și conceptul de
VALOARE PERSONALĂ
VALOAREA PERSONALĂ reprezintă ceea ce ești încă din clipa concepției: o
ființă sacră, care merită să iubească și să fie iubită, unică, individuală, cu
un mare potențial intelectual și înzestrată cu numeroase talente.
VALOAREA PERSONALĂ nu-ți poate fi luată sau vătămată, ea e mereu
prezentă, dar pentru mulți oameni ea se află ascunsă în spatele unor ziduri
protectoare.
STIMA DE SINE este un eu-paravan pe care-l construiești în jurul eului
tău adevărat, pentru a supraviețui în sistemul social din care faci parte sau
în anumite relații.
STIMA DE SINE reprezintă cantitatea din eul tău adevărat pe care
îndrăznești să o arăți altora.
STIMA DE SINE SCĂZUTĂ se
manifestă la persoane cu mecanisme de protecție puternice. Aceste persoane pot
fi agresive, violente, acuzatoare, dependente de muncă, dependente de alcool,
posesive, sau extrem de pasive, retrase, apatice, dependente de droguri,
timide, rezervate, temătoare, deprimate.
STIMA DE SINE MEDIE se manifestă prin manevre defensive cu caracter
moderat: „Nu sunt chiar atât de rău”, „Sunt un om obișnuit”, „Sunt la fel de
bun ca oricine altcineva”, „Există oameni mai răi decât mine”.
STIMA DE SINE RIDICATĂ se manifestă la cei care sunt foarte aproape de
exprimarea deplină a valorii lor unice (5-10% din populație). Persoanele cu
stimă de sine ridicată acționează din
perspectiva valorii lor personale imuabile și sunt iubitoare, capabile să
primească iubire, spontane, unice, diferite, individualizate, expansive,
aventuroase, creative și netemătoare. Un anumit nivel de protecție este,
totuși, necesar, deoarece trăim într-o lume în care a fi tu însuți cu adevărat
te expune la amenințări frecvente, puternice și durabile.
STIMA DE SINE are două
dimensiuni centrale:
1.
Sentimentul
de a fi demn de iubire
Copilul școlar timid,
retras, rezervat, extrem de tăcut, care caută atenție și se agață de tine sau
care e agresiv și tiran SE ÎNDOIEȘTE CĂ E DEMN DE IUBIRE
2.
Sentimentul
de a fi capabil
Copilul speriat, care se
împotrivește la provocări, se teme de eșec, se tulbură repede dacă face
greșeli, are emoții la extemporale, e perfecționist, excesiv de silitor la
școală sau evită să își facă temele SE ÎNDOIEȘTE DE CAPACITĂȚILE SALE
STIMA DE SINE ȘI DIFICULTĂȚILE DE ÎNVĂȚARE
Părinții cu stimă de sine
scăzută sunt excesiv de pretențioși, excesiv de protectori sau neglijenți.
Părinții cadre didactice, de obicei tind să ceară rezultate școlare înalte,
să-i admonesteze, să-i ridiculizeze, să-i critice și să condamne eșecul. Ei sunt, fără voia lor, orbi față de
valoarea personală a copilului.
Există 2 reacții posibile
ale copiilor la aceste atitudini:
I.
Apatia/evitarea
– copiii renunță să facă eforturi la învățătură și alte eforturi ca să nu riște
umilirea și respingerea. Drept urmare, copiii sunt etichetați drept leneși,
proști, buni de nimic.
II.
Compensarea
– manifestată atât la copiii muncitori, perfecționiști, cât și la cei
lăudăroși, agresivi sau tirani. Copilul se apără astfel de orice posibil eșec,
deoarece eșecul ar însemna umilire și respingere.
STIMA DE SINE ȘI MOTIVAȚIA DE A ÎNVĂȚA A COPILULUI
Copiii cu stimă de sine ridicată își păstrează o curiozitate firească față de lucrurile noi pe care le pot
învăța și se entuziasmează când se confruntă cu o provocare nouă.
Copiii cu stimă de sine medie spre scăzută au pierdut emoția învățării : învățarea înseamnă
mereu a risca să eșueze și să facă greșeli, lucruri ce i-au adus în trecut doar
umilință și respingere . e mai puțin periculos să riște dezaprobarea părintelui
și a profesorului decât rușinea și pedeapsa eșecului.
Succesul și eșecul în sine nu au nici un efect asupra
motivației de a învăța a copilului.
însă
Reacția la reușită și
nereușită a părinților, a profesorilor și a altor adulți poate avea un efect
devastator.
Reacția pozitivă în caz de
reușită și pedeapsa în caz de eșec face copilul să se îndoiască de propria
capacitate de a se ridica la înălțimea așteptărilor
Lăudarea succesului crează
dependență, duce la frica de a nu face pe plac.
În consecință,
Trebuie lăudată strădania,
nu performanța. Un copil e mereu demn de iubire, indiferent dacă eșuează sau
face greșeli
ORIGINEA PROBLEMELOR LEGATE DE STIMA DE SINE ȘI DE ÎNVĂȚARE LA COPII
Conflictele dintre părinți
pot cauza nesiguranță cronică
De multe ori copiii nu
dezvăluie problemele de acasă. Drept urmare profesorii pot interpreta greșit
lipsa de atenție sau cooperare ori agresivitatea drept impertinență, lene sau
îndrăzneală. Acest fapt duce la pedepse, ridiculizări, admonestări, retragerea
afecțiunii, ceea ce confirmă cele mai cumplite temeri ale copiilor: nu au nici
o valoare și nici un fel de capacități. Astfel, cadrele didactice amplifică
frământările de acasă.
IUBIREA CONDIȚIONATĂ VS. IUBIREA
NECONDIȚIONATĂ
IUBIREA CONDIȚIONATĂ:
Iubirea este condiționată atunci când e folosită ca o armă: e oferită
sau retrasă în funcție de prezența sau absența anumitor comportamente.
Condiții pentru a primi iubire, afecțiune și confirmare în familie
trebuie să fii bun, să fii cuminte, să fii perfect, să fii deștept, să fii
potolit, să fii ca fratele tău, să fii frumos, să fii amuzant, să fii
conformist, să fii recunoscător, să fii un exemplu bun etc
În iubirea condiționată purtarea devine mai importantă decât persoana
și decât relațiile dintre membrii familiei. E greu de înțeles că persoana și
conduita sunt separate.
Comportamentul este mijlocul prin care explorezi lumea, o percepi și
înveți despre ea: el nu influențează cu nimic valoarea ta ca persoană.
Valoarea ta ca persoană este întotdeauna separată de ceea ce faci,
spui, gândești, visezi sau simți.
Comparațiile sunt acte de respingere, deoarece spun că persoana, așa
cum e ea acum, nu e acceptabilă dar, dacă ar fi precum cealaltă persoană, ar fi
acceptabilă.
Retragerea iubirii parentale e cea mai devastatoare experiență din câte
poate avea un copil.
IUBIREA NECONDIȚIONATĂ:
Iubirea necondiționată nu e doar acceptare, afecțiune, confirmare și
absența comparațiilor, ci și încurajarea comportamentelor care contribuie la
construirea competențelor, păstrând totodată delimitarea între comportament și
persoană.
În general, când vrei să încurajezi comportamente responsabile, „bune”,
este important să eviți mesajele precum „ești o persoană bună”, „ești băiat
bun”. Ele sugerează implicit că bunătatea unei persoane este corelată cu o
anumită acțiune responsabilă și depinde de existența acelei acțiuni. Este mai
bine să lauzi acțiunea concretă care te-a impresionat. În loc de „ești un băiat
bun”, este mai bine pentru valoarea personală a copilului să spui „M-am bucurat
că ai observat că sunt obosită și m-ai ajutat să strâng masa după cină”
COMUNICAREA ÎN FAMILIE ȘI STIMA DE SINE
Comunicarea vizează nevoile
Copiii plâng când au nevoie de ceva
Este o idee eronată că, dacă copiii sunt luați în brațe când plâng, se
consolidează și amplifică comportamentul plânsului.
CAZUL JAVA:
În Java, părinții sesizează semnale ale nevoilor pruncilor, altele
decât plânsul, înainte ca micuții să trebuiască să recurgă la plâns. Bebelușii
din Java nu sunt lăsați din brațe nici o clipă în primele 6 luni de viață iar
contactul strâns între corpul copilului și cel al părintelui permite sesizarea
nevoilor mai din timp. Astfel, nevoile, mai ales cele de iubire, sunt
satisfăcute cu regularitate, pe când bebelușii occidentali trebuie să țipe și
să strige ca să capete o asemenea atenție.
E esențial ca membrii familiei să încerce să surprindă semnalele
nonverbale ale nevoile până copilul ajunge să vorbească, dar și după aceea
astfel de sensibilitate este înțeleaptă și arată afecțiune
CONTROLUL COMPORTAMENTULUI ȘI VALOAREA
PERSONALĂ A COPILULUI
Controlul comportamentului este tiparul reacțiilor adoptate de o
familie pentru a aborda comportamentul în:
1.
situații ce presupun pericol fizic – scări,
drumuri circulate, zone de joacă periculoase
2.
situații ce presupun exprimarea nevoilor și
impulsurilor psiho-biologice și satisfacerea lor – înfulecat, exces de mâncare,
exces de băutură, promiscuitate sexuală etc
3.
situații ce presupun interacțiuni personale și
sociale în familie și în afara ei.
Controlul comportamentului nu se referă doar la gestionarea activității
copiilor , ci include și modul în care își controlează părinții conduita în
aceste situații.
Copiii își imită părinții, în special acțiunile lor, iar cuvintele
adulților trec deseori neauzite de copii când spusele nu se potrivesc cu
acțiunile părinților.
Părintele/adultul are responsabilitatea de a se controla, iar orice
pierdere a controlului în interacțiunea cu copiii reprezintă o abrogare a
acestei responsabilități.
Părintele care-și pierde controlul și reacționează critic și agresiv
față de copii, le oferă, de fapt, acestora, controlul asupra lor.
Astfel, copiii știu că pot să-și „scoată din minți” părintele și cum
cei mici nu dețin prea multă putere acasă, acest dram de putere devine o armă
pe care s-o folosească atunci când le este amenințată valoarea personală.
Uneori, comportamentul copilului poate fi extrem de exasperant iar
responsabilitatea părintelui de a-și păstra controlul asupra comportamentului
propriu, poate fi pusă la grea încercare. În astfel de situații, cel mai bine e
să pui distanță între tine și copil.
O reacție agresivă va determina fie noi comportamente inacceptabile din
partea copilului, fie retragerea lui și va afecta cu siguranță relația
părinte-copil.
Comportamente „scăpate de sub control” ale părinților:
1.
strigatul la copii
2.
ordinele, dominarea și controlarea excesivă a
copiilor
3.
ridiculizarea, admonestarea, criticarea
4.
etichetarea drept încăpățânat, obraznic, leneș, prost, bun de nimic
5.
amenințarea că-i va părăsi pe copii
6.
amenințarea că-i va trimite de acasă
7.
amenințarea fizică a copiilor
8.
violența fizică
9.
pedepsele disproporționate pentru greșeli
10.
îmbrâncirea și zgâlțâirea copiilor
11.
compararea copiilor
12.
preferințe evidente între copiii din familie
13.
așteptările prea ridicate
14.
lipsa de interes manifestată față de binele
copiilor
15.
a nu arăta afecțiune copiilor
16.
a nu cere scuze pentru greșeli („cum să-mi cer
scuze în fața unui copil?”)
17.
a nu spune te
rog, mulțumesc copiilor
18.
a le retrage copiilor iubirea
19.
folosirea tăcerii ostile în încercarea de a
controla copiii.
CONTROLUL ASUPRA COPIILOR NU E
RESPONSABILITATEA PĂRINȚILOR
Control = conflict
Membrii familiei sunt răspunzători pentru propriul autocontrol
Părinții au responsabilitatea de a-i educa pe copii să-și asume
responsabilitatea pentru ei înșiși
În loc de pedepse, se recomandă aplicarea sancțiunilor. Sancțiunea nu
presupune retragerea iubirii și respectului. Relația trebuie să-și păstreze
mereu importanța maximă, mai presus de orice altceva.
Sistemele autoritare de disciplină tind să pună accentul pe lista de nu e voie în privința conduitei. O
astfel de abordare nu le demonstrează copiilor ce să facă și nu le stimulează
autocontrolul și responsabilitatea acasă și în afara ei. În plus, controlul
prin dominație sau prin practici rigide, formează fie copii timizi, care se
simt în nesiguranță, fie copii exagerat de îndrăzneți, care se simt în
nesiguranță, ceea ce declanșează furtuni în adolescență
Cealaltă extremă: familii în care nu funcționează nici un standard, se
permite îngăduință totală și se acceptă orice. Lipsa de disciplină - copii care nu învață mare lucru despre
autocontrol.
Cea mai distructivă formă de gestionare a comportamentului – controlul
imprevizibil = trecerea aleatorie de la rigiditate la spirit democratic și la
lipsa de control. Rezultă copii care nu cunosc, cu precizie, limitele și
responsabilitățile în familie și în afara ei. Copiii nu-și pot dezvolta nici
sentimentul de securitate, nici încrederea în sine, iar nesiguranțele din
copilărie îi vor însoți în adolescență și, de multe ori, în viața adultă.
Părinții sunt exemple pentru controlul adecvat al comportamentului.
Este nedrept să ceri copiilor să facă lucruri pe care tu nu le faci.
DEZVOLTAREA AUTOCONTROLULUI COPIILOR.
3 ASPECTE ESENȚIALE:
1.
folosirea pozitivă a sancțiunilor
Sancțiunile se folosesc nu pentru a pedepsi, ci pentru a asigura
respectarea responsabilității asumate.
Sancțiunile trebuie folosite într-un context în care se comunică
pozitiv, respectuos, părinții oferă exemple de comportamente adecvate, se
încurajează strădania, nu performanța.
Sancțiunile nu sunt o cale de a-i jigni pe copii.
Caracteristici ale folosirii pozitive a sancțiunilor:
a.
sancțiunea trebuie să fie o consecință firească
a comportamentului lipsit de responsabilitate: copilul se joacă cu mâncarea – i
se ia mâncarea. (depinde de vârstă)
b.
sancțiunile trebuie să fie previzibile și
consecvente – copilul știe care e responsabilitatea și care va fi sancțiunea
încălcării ei.
c.
Sancțiunile trebuie să fie corecte și drepte, pe
măsura responsabilității.
d.
Sancțiunile trebuie să fie impersonale și
obiective. Adultul nu trebuie să-și piardă calmul
e.
Sancțiunile trebuie să fie amânate până când
adultul înțelege rolul psihologic al comportamentului iresponsabil.
f.
Sancțiunile trebuie să fie aplicate pozitiv și
cu calm, astfel încât copilul să nu se teamă de adult. Frica inhibă comunicarea
dintre copil și adult. Copilul speriat poate fi de acord cu orice, dar nu
învață nimic.
g.
Când se aplică o sancțiune trebuie folosit
prenumele copilului, nu porecle.
2.
spusele părinților trebuie să conteze
întotdeauna
un sistem eficient de control comportamental presupune
-
previzibilitate – copilul știe cum vei reacționa
la un comportament dat, fie el responsabil sau iresponsabil
-
specificitate – promisiunile sau sancțiunile să
fie corecte
-
consecvență – abordare comună a sancțiunilor de
către ambii părinți.
3.
conflictele cu nevoile copiilor trebuie evitate.
Când copilul are comportament dificil, necooperant sau agresiv, e
important ca părintele să rămână calm dar ferm, în mod continuu.
Agresivitatea naște agresivitate.
Când părintele își pierde controlul, copilul care se poartă
iresponsabil câștigă și mai mult controlul asupra situației și asupra
părintelui.
Când părintele rămâne calm, copilul dobândește mai rapid autocontrolul,
înțelege că purtarea sa nu-i va aduce rezultatul dorit iar purtarea va
dispărea.
Când copilul este calm, i se poate explica faptul că purtarea sa este
problematică și nu-i va aduce nici un folos și i se poate explica și cum să
ceară ce vrea în mod adecvat.. i se poate explica și că nu toate nevoile pot fi
împlinite imediat, că unele nevoi sunt problematice și că e posibil să nu poată
fi satisfăcute.
Dacă un copil atacă fizic părintele, acesta nu trebuie să răspundă la
fel – se distanțează calm și păstrează contactul vizual ferm. Dacă nu e posibil
ține corpul copilului astfel încât acesta să nu poată lovi.
Comportamente insuficient controlate, care-i supără pe părinți:
agresivitatea, insolența, țipetele, limbajul vulgar. Astfel de comportamente
vin din nevoia ascunsă a copilului de a fi iubit, prețuit și acceptat și sunt
precedate de o experiență ce l-a făcut să se simtă rănit, furios sau speriat.
STIMA DE SINE A PĂRINȚILOR
Problemele nevrotice și psihotice ale oamenilor, precum și problemele
conjugale și familiale, sunt corelate cu vulnerabilitatea personală și
sentimentele de inferioritate sau superioritate.
Nivelul stimei de sine cu care ieși din copilărie îți stabilește
nivelul de împlinire în viața de adult.
Părinții cu stimă de sine
scăzută se urăsc, se neglijează, au pretenții excesive față de ei sau față
de alții.
Părinții cu stimă de sine medie
au îndoieli referitor la cât de demni sunt de iubire și referitor la
capacitățile lor, sunt dependenți de aprobarea altora și de succes.
Părinții cu stimă de sine
ridicată au o atitudine profundă de acceptare calmă a propriei persoane și
a celorlalți.
Experiențe de căldură fizică și afectivă, confirmare, laude, încurajare,
sprijin, tandrețe, ascultare, provocare, joc, înțelegere și fermitate pozitivă
duc la un nivel ridicat al stimei de sine
Experiență de absență a afecțiunii sau îngrijiri lipsite de căldură,
admonestări, ridiculizare, critici și abuz fizic sau tăceri ostile, așteptări
și standarde comportamentale lipsite de realism, etichete descurajatoare duc la
o imagine inferioară despre propria persoană, implicit la scăderea nivelului
stimei de sine.
VALOAREA PERSONALĂ ȘI STIMA DE SINE A
COPILULUI TĂU.
Copiii cu stimă de sine ridicată sunt caracterizați prin:
1.
păstrarea curiozității înnăscute
2.
dorința vie de a învăța
3.
agrearea provocărilor
4.
capacitatea de a se concentra la momentul
prezent
5.
acceptarea greșelilor și eșecurilor ca prilejuri
de învățare
6.
tolerarea criticilor
7.
competiția cu ei înșiși, nu cu alții
8.
recunoașterea punctelor forte și a celor slabe
9.
efortul școlar făcut cu bucurie
10.
receptivitatea și atitudinea pozitivă față de
cerințe rezonabile și față de sancțiunile responsabile
Copiii cu stimă de sine medie spre scăzută:
1.
pierderea curiozității înnăscute.
2.
Frica de eșecuri și greșeli
3.
Folosirea strategiilor de evitare (apatie,
motivație scăzută, atenție slabă pentru studiu, refuzul de a asculta,
chiulitul, reveria)
4.
Strategii de compensare (perfecționism, efort
școlar excesiv, program de studiu prelungit sau purtare lăudăroasă fără nici un
efort școlar)
5.
Hipersensibilitate la critică
6.
Tendința
de a face pe plac sau rebeliune
7.
Timiditate, retragere afectivă sau comportament
perturbator, gălăgios, distructivitate, tiranizarea altora.
8.
Atitudine de competivitate sau contrariul
9.
Auto –etichetare nu sunt bun, nu mă pricep
Copilul depinde total de părinți și, indiferent dacă aceștia își dau
seama sau nu, fiecare acțiune a lor față de copil influențează felul în care
ajunge el să se cunoască
Relația adult-copil trebuie să-i facă pe copii să se bucure profund și
sincer de ceea ce sunt. Mesajele pe care le primesc copiii nu trebuie să
submineze, să slăbească, să deformeze sau să distrugă percepția lor despre ei
înșiși și despre lume.
Reacție eficientă a părintelui la comportamentul protector al copilului
1.
Nu intra în conflict cu copilul
2. Rămâi
calm și imperturbabil (comportamentul lui nu e problema ta, e problema lui pe
care tu încerci să-l ajuți să și-o rezolve)
3. Păstrează
delimitarea – nu personaliza purtarea copilului considerând că e o încercare
deliberată de a te enerva sau perturba
4. În
caz de comportament insuficient controlat, nu fă nimic, doar păstrează
contactul vizual ferm. Abține-te de la orice reacție verbală sau non verbală
(grimase, oftat, încleștarea pumnilor)
5. Explorează
conflictele ascunse ce duc la manifestările protectoare când atât tu cât și
copilul sunteți calmi și stăpâni pe sine.
6. Dacă
simți că ești pe cale să-ți pierzi controlul, îndepărtează-te imediat de copil.
7.
Dacă reacționezi cu învinuiri, condamnări sau
manifestări agresive, cere-i scuze întotdeauna după ce te calmezi și arată-i ce
a dus la comportamentul tău scăpat de sub control. Astfel, se vindecă ruptura
din relație și copilul învață să comunice direct și că e în regulă să eșuezi
uneori
Copiii sunt reticenți în a dezvălui și explora ce-i face să sufere.
Prin blândețe, iubire necondiționată, fricile ascunse ies la suprafață.
Principii pentru explorarea conflictelor ascunse:
1.
Explorează cu blândețe, împreună cu copilul, ce
anume provoacă comportamente problematice.
2. Nu
pătrunde forțat în lumea interioară a copilului (poruncind, dând îndrumări,
interogând, amenințând, enervându-te)
3. Fii
răbdător și lasă-i copilului timpul și spațiul de care are nevoie ca să-și
dezvăluie fricile și nesiguranțele lăuntrice.
4. Creează
un mediu de siguranță acasă și dă-i voie copilului să vorbească direct și
deschis despre nevoile nesatisfăcute și conflicte
5. Asigură-ți
copilul că e mereu iubit și că este ești gata să-l asculți oricând vrea el să
vorbească.
6. Adoptă
imediat și consecvent comportamente care oglindesc valoarea personală a
copilului.
7.
Cercetează-ți propriul nivel al stimei de sine
și asigură-te că nu-ți proiectezi asupra copilului propriile nesiguranțe.
3 comentarii:
Randuri minunate, de mare folos!! Multumesc, Madi! Aceeasi Dia.
Madi, vreau cartea împrumut, daca o mai ai. Nicoleta R.
Nu o mai am. Nici nu mai stiu cui am imprumutat-o.
Trimiteți un comentariu